TwitterFacebookInstagram  |  Logga in  |  Ge en gåva  |  Insamling  |  English

Golftävling i Hudiksvall samlade in 50 000 kronor

2017-09-02
Den 1 september spelades golftävlingen Mustaschkampen med mål att samla in pengar till Fonden mot prostatacancer och Prostataföreningen Gävleborg, resultatet 50 000 kronor.
Bild

Tävlingen avgjordes på Idenorsbanan med mycket gott bistånd från Hudiksvalls Golfklubb som skänkte alla spelavgifter, och Restaurangen Golfkrogen som lät en viss summa av varje lunch gå till insamlingen. Delar ur GGA styrelsen och prostataföreningen skötte om funktionärskapet med bravur.

Bland de tävlande hade många startat upp med en egen mustaschodling och såg riktigt eleganta ut. Priset tog dock Ulla Åhman och Ann-Sofie Sundström två eleganta ”damer” med snygg vit hatt, rosa fluga på en svart skjorta och välansad mustasch. De rönte stor uppskattning av övriga deltagare. Vid starten fick alla startande möjlighet att köpa mustaschpins för att stötta kampen mot prostatacancer vilket också många gjorde.

Perfekt bana

Banan som var i kanonskick, med fina fairways och bra greener, kunde spelarna inte klaga på. En tävling i tävlingen var att komma närmast hål på alla par 3-hål. Här var Pa Axlund närmast på hål 7 med 289 centimeter och på hål 9 Owe Fagerström 97 centimeter. På hål 13 var Björn Kristoffersson 291 centimeter från hål och på, för många svåra, hål 17 kom Elvy Hedlund närmast med 99 centimeter. Alla vinnarna fick ta del av de priser som välvillga företag i Hudiksvall skänkt till tävlingen.

Startfältet till tävlingen, en scrambletävling, var över förväntan stort på en fredag eftermiddag. Hela 58 tvåmannalag deltog med deltagare från hemmaklubben förstås men även Sundsvall, Öjestrand, AIK, Malmö Burlöv, Gävle, Söderhamn och Bollnäs med flera. I och med att vädrets makter var vänligt inställda till tävlingen så blev även resultaten mycket bra. Det blev mycket en jämn och spännande tävling. Det skilde endast sex slag mellan ettan och 20:e plats.

Vinnande par

Segrade på mycket fina 63,5 slag gjorde äkta paret Lisbeth och Göran Enberg. I tacktalet framhöll Göran att det var en viktig tävling med budskap om prostatacancer och tackade Prostataföreningen Gävleborg för ett bra arrangemang. Som god tvåa kom Pecka Risto och Dan Erixon med 65,5. De slog ungdomarna Nicklas Wiklund och Joel Stillmark som fick 66,5.

Kring tävlingen fanns det chans att vinna pris i en puttningstävling med försökstävling och final. I finalen möttes Andreas Liden från Sundsvall och Björn Albinsson från Hudiksvall. Här gick Björn segrande ur kampen efter flera utslagsgivande puttar.

Arrangören Prostataföreningen Gävleborg vill tacka framför allt Hudiksvalls golfklubb, alla deltagare och övriga sponsorer för alla bidrag och priser med förhoppningen att återkomma nästa år.

Text: Lars-Börje Hellberg