TwitterFacebookInstagram  |  Logga in  |  Ge en gåva  |  Insamling  |  English

Sjukdomen prostatacancer

Oroar du dig över prostatacancer? Eller har du eller någon i din närhet precis fått besked om sjukdomen? Här finner du samlad information som rör prostatacancer både för dig som är patient, patientföreträdare eller bara vill veta mer.

HAR DU FÅTT DIAGNOSEN PROSTATACANCER?
Då är du långt ifrån ensam. Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancersjukdom och drabbar 10 000 män bara i Sverige varje år och idag är det nära 100 000 som lever med diagnosen. Det kan vara chockerande att få ett cancerbesked, både för dig som drabbas och för dina anhöriga. Men normalt sett utvecklas prostatacancer långsamt. De flesta som drabbas idag och behandlas i tid lever länge och dör inte heller av sin cancer. Under fliken Fakta om prostatacancer har vi samlat information och filmer som rör prostatacancer - från symtom till behandling och andra berättelser.

FÖR DIG SOM ÄR PATIENTFÖRETRÄDARE
Patientmedverkan är ett steg i att förbättra kvaliteten och patientens upplevelse i vården. Detta innebär att personer som har erfarenhet av att vara patient eller närstående har möjlighet att medverka och med sina kunskaper och erfarenheter bidra till att förbättra kvalitet och patientens upplevelse i vården. Under fliken För  patientföreträdare finner du information, länkar och utbildningsfilmer om rollen som patientföreträdare.

• Stöd kampen mot prostatacancer